KONYHASZERELEM

2020. november 20., péntek

Vegyes zöldség fermentálva

 Még csak kisérletezgetek a fermentálás alapjaival és eddig nagyon tetszik.Bár csak fokozatosan eszegetem,eddig még nem tudtam rájönni,hogy használ e a bélzetemnek,vagy inkább ront.Mindenesetre sokkal egészségesebb és adalék mentes.Ez volt a legelső kisérletem,szó szerint nem tudtam ellenállni ha megbontottam.Volt nemsikerült fermentálásom is,cukkini-patiszon kombó.Valószínű a zöldség nem volt megfelelő,ill.ablakhoz tettem és lehet túl meleg volt nekik.Azért nem keseredtem el.Készítek még!

Nem mértem a mennyiségeket,ahogy aprítottam,úgy raktam az üvegbe.Itt uborka,sárgarépa,lila hagyma,hónapos retek és kaliforniai paprika van benne.

A sóoldat rém egyszerű.1 liter vízbe2 dkg(csapott kanál)só kerül.Asztali,parajdi vagy bármilyen durvább só,ne finomított és főleg ne jódozott.Felforraljuk és lehűtjük.Ezután öntjük a zöldségre úgy,hogy teljesen ellepje.

Az eljárás a következő.A zöldségeket alaposan tisztítottam,mostam,daraboltam.Steril üvegekbe tettem rétegezve,jól lenyomkodva,hogy minél kevesebb levegő legyen köztük.Az üveg nyakától 1 újjnyira pakoltam,a tetejére,úgymond leszorító répát tettem,amit hosszában vágtam fel,faltól-falig,hogy tutira leszorítsa a többi zöldséget.majd felöntöttem 2% -os sóoldattal.Én ebbe nem tettem fűszereket,de legközelebb fogok.Lehet kaprot,koriander magot,mustármagot,egész borsot,babérlevelet,stb.Jól rácsavarom a kupakot,nem kell alá celofán!Tálcára vagy tepsibe állítom,konyhapulton hagyom.22 fok átlaghőmérséklet kedvez neki.Ahogy erjed,sziszegni fog,esetleg felpúposodik a kupak és folyhat belőle a lé,azért kell alá tálca.Ha ltjuk,hogy kezd pezsegni az jó.Ha kicsit zavarosodik az is ok.Dolgoznak a bacik,ez később le fog ülepedni.

Minél tovább marad bontás nélkül az üvegben,annál savanykásabb,markánsabb íze lesz.Ha megbontjuk,tároljuk hűtőben,ott is eláll sokáig.Én három üveggel készítettem elsőre,az elsőt 2 hét után bontottam meg.A harmadikat kb.6-7 hét,ez már savanykásabb volt de nagyon finom.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Sertésszűz tejszínes mártásban

  Hozzávalók 60 dkg sertésszűz 2 ek.oliva olaj 3 dkg vaj színes bors só 2 dl víz 1 húsleves kocka 2 kk.mustár 1,5 dl tejszín picike porcukor...